Co robimy na zajęciach logopedycznych?
Świetnie się bawimy. Tu nie ma czasu na nudę 😁 Zajęcia zaczynamy od usprawniania aparatu artykulacyjnego oraz zabaw oddechowych. Następnie zazwyczaj utrwalamy wcześniej wywołane głoski.
Dziś kilka słów o oddychaniu....
U dzieci nierzadko spotyka się jednak nieprawidłowy sposób oddychania, który prowadzi do wielu poważnych konsekwencji – nie tylko dla mowy, ale i zdrowia. Jeśli, bowiem, dziecko ma patologiczny nawyk oddychania przez usta, nieogrzane i nieoczyszczone powietrze przedostaje się bezpośrednio do płuc. Dziecko jest wówczas narażone na częste przeziębienia. Często dochodzi też do stanów zapalnych migdałków podniebnych. Znaczne ich powiększenie zmienia zabarwienie głosu i może być przyczyną niedosłuchu. Przerost trzeciego migdałka powoduje, że dziecko źle sypia, chrapie, przez co gorzej funkcjonuje.
Konsekwencji nieprawidłowego oddychania przez usta jest wiele. Oto niektóre z nich:
👉🏻Słaby mięsień okrężny ust: jest on pierwszym widocznym objawem nieprawidłowego oddychania. Takie dzieci stale widywane są przez otoczenie z otwartymi ustami.
👉🏻Nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka: tor powietrza podczas oddychania ustami uniemożliwia pionizację języka, co z kolei prowadzi do powstawania wad wymowy, a także do utrwalenia się nieprawidłowego sposobu połykania.
👉🏻Wady zgryzu: uchylone usta powodują opadanie języka, co z kolei daje takie objawy, jak zwężenie dolnego łuku zębowego, tyłozgryz, zmiany w stawie żuchwowo – skroniowym.
👉🏻Obniżona sprawność narządów artykulacyjnych.
👉🏻Wady wymowy: nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka a także brak pionizacji prowadzić mogą do międzyzębowej realizacji głosek /t,d,n/, a także głosek szeregu syczącego/ s,z,c,dz/. Brak pionizacji języka powoduje nieprawidłową realizację głosek / sz,ż,cz,dż/, /r/ oraz /l/.
Ćwiczenia oddechowe stanowią podstawę ćwiczeń wspomagających mowę i są bardzo ważnym elementem terapii logopedycznej.
Serdecznie zachęcam do wykonywania zaleconych ćwiczeń w domu. 🙂
Pozdrawiam
Agnieszka Pietrzak